Ghosn säger att Nissan alliansen kommer att luta sig på leverantörer för tillväxt

ByMoncler Jackor

Ghosn säger att Nissan alliansen kommer att luta sig på leverantörer för tillväxt

Ghosn säger att Nissan alliansen kommer att luta sig på leverantörer för tillväxt

NEW YORK Carlos Ghosn vill att Renault, Nissan och Mitsubishi säljer sammanlagt 14 miljoner fordon per år i slutet av 2022, och för att komma dit, säger alliansen att få mycket hjälp från leverantörer.

Ghosn, VD för alliansen, säger att den kommande vågen av tekniska förändringar innebär att ingenjörer inom de tre biltillverkarna måste omfamna externa lösningar.

‘Problemet med uppgiften just nu är att Gå Ner ett Kilo I Veckan vi är i en tid då de flesta av de delar och teknik vi behöver inte existerar ännu’, sa Ghosn Automotive News den här månaden på alliansens kontor här.

‘På grund av den enorma mängden ny teknik som kommer kommer r-kostnaderna att gå upp. Vi måste konvergera och ha gemensamma plattformar. Och vi måste ha en mycket mer allvarlig konversation om vilket arbete som ska göras utanför företaget.’

Ghosn, 63, steg i april som VD för Nissan att, som allianschef, fokusera på att få Renault, Nissan och Mitsubishi närmare varandra med delade plattformar och drivsystem. Han arbetar också med ett enhetligt Gå Ner I Vikt Snabbt Piller tillvägagångssätt på områden som lågpriselektronik, robotaxi och anslutning.

Den konvergensen är säker på att ha en inverkan på de tre automakers globala försörjningskedjorna, erkänner Ghosn. Nissan-plattformen innebär alltid en lägre totalantal av leverantörer.

‘Det kommer att bli människor som får och människor minskar’, sa Ghosn. ‘Vi kommer att välja och göra val, men det kommer att vara baserat på prestanda.’

Delat arbete

Ghosns sexåriga affärsplan för alliansen, som meddelades i september, innehåller ett mål att sälja mer än 14 miljoner fordon per år i slutet av räkenskapsåret 2022, en ökning med cirka 3,5 miljoner från den förväntade 2017-summan.

Planen kräver också fler delade plattformar, vanliga drivaggregat, en portfölj med 12 eller flera EV-modeller, en ledande roll i autonom teknik och tillträde till det robusta segmentet för förare.

Dessa planer kommer att kräva att de tre företagen ‘ingenjörs- och r-avdelningar delar upp och delar upp arbetet framöver. Men det kommer också att kräva att de släpper bort några inrikesuppgifter.

På sommaren skjuter alliansen sitt ägande av Automotive Energy Supply Corp., ett joint venture-företag med NEC Corp. för att leverera EV-batterier i huset.

Ghosn kallade att batteriföretag säljer ett perfekt exempel på att låta leverantörer ta över ett jobb som automaker inte längre behöver spendera tid på.

‘Vi’ är i en period där efterfrågan på resurser är enorm, ‘säger Ghosn.’ Det finns så många genombrott som kommer. Konstgjord intelligens, alla komponenter i autonom körning, anslutning, det finns många saker som kommer på vägen. Och då har du ditt vanliga affärer och även utsläppsreglerna, där du måste utveckla och anpassa diesel- och bensinmotorer, växellådor, elbilar och motorer. Arbetsbelastningen på enskilda företagets ingenjörer är enorm. ‘

åt sidan ‘av en leverantör

Ghosn sade att alliansen är flexibel och öppen för förändring.

Han sa att han nyligen ‘drogs bort’ av en nyckelleverantör som tog honom till uppgift att ‘inte lyssna tillräckligt för dem’, i Ghosns ord.

‘De sa att vi duplicerar arbete,’ Ghosn erinrade om leverantörssamtalet. ‘De sa,’ Vi utvecklar Viktminskning Tabletter samma saker, och i slutet av dagen kommer du att beställa delar från mig, och du kommer att betala två gånger för din egen utveckling och för min. Så varför börjar vi inte från början att arbeta tillsammans? ‘

‘Det är en viktig punkt,’ sa Ghosn. ‘Vi är nu nog en av världens största köpare.’

Han är inte minst bekymrad över den ofta citerade industrins oro, att leverantörernas växande roll, framförallt inom områdena avancerad säkerhet, elektronik och artificiell intelligens, kommer att leda till att automakers spelar andra fiddlar till leverantörer på fordonsprogram.

‘Du måste fatta beslut om vilka delar du ska bygga dig själv, och vilka delar ska du delegera till dina leverantörer?’ Ghosn sa om bilproducenter. ‘Vi måste vara pragmatiska. Det som är viktigt är att få den bästa tekniken. Ingen har resurser att göra allt. ‘

About the author

Moncler Jackor administrator