Gjord i Kina på Sly

ByMoncler Jackor

Gjord i Kina på Sly

Gjord i Kina på Sly

AMERICAS semesterpaket säsong, som officiellt öppnas idag, förväntas ge en omsättning 4 procent högre än förra året. Den här tillväxten kommer inte troligen att ses på rabatterade butiker, kunderna känner av kreditkrisen. Men en stor ökning förutses i försäljningen av lyxvarumärkesprodukter som Burberry handväskor, Prada halsdukar och Gucci band, med priser som är tillräckligt höga för att göra skillnad. Priset är värt det, vi får veta, eftersom dessa varor är handgjorda i Europa av hantverkare. Det är faktiskt Det är inte alltid fallet som vi lärde oss av de senaste nyhetsrapporterna om Norman Hsu: s verksamhet, den demokratiska politiska fondskämparen anklagad för anklagelser för investeringsbedrägerier. Hsu sa till potentiella kunder att han skulle använda sina pengar för att finansiera tillverkningen av Gucci och Prada-artiklar i Kina och lovade en 40 procent avkastning på investeringen. Detta var förvånande, eftersom båda varumärkena länge hävdat att de inte producerar sina varor där. En talesman från Prada upprepade det N Hsu nyheterna bröt och berättade för kvinnors slitage dagligen att Prada inte tillverkar sina produkter i Kina men om du tittar in i en av Prada populära nylon toalettartiklar, kommer du ibland att hitta en Gå Ner I Vikt Snabbt Piller liten tagg som säger annars. För mer För ett århundrade var lyxmodeaffäret bestående av små familjeföretag som producerade vackra objekt av de finaste materialen. Det var en nischaffär för en nischklientell. Men i slutet av 1980-talet började business tycoons att köpa upp dessa företag och göra dem till globala varumärken med miljarder dollar som Gå Ner I Vikt Snabbt Piller producerar miljontals logotyper för mellann marknaden. Cheferna märkte denna utbyggnad av ‘demokratisering’ av lyx, som nu är en verksamhet på 157 miljarder dollar. I själva verket görs många lyxvarumärken idag på monteringslinjer i utvecklingsländer där arbetskraft är mycket billigare. Jag såg denna förstahandsvisa när jag besökte en lädervarufabrik i Kina där kvinnor 18 till 26 år tjäna $ 120 per månad att sy och klistra ihop lyxiga läderväskor, ryggsäckar, plånböcker och toalettartiklar. En påse jag såg dem sätta ihop för ett varumärke vars ägare insisterar tillverkas endast i Italien kostar $ 120 per styck att producera. Den kvällen såg jag samma väska i ett varuhus i Hong Kong med en prislapp på 1200 dollar, en typisk markering. Fortsätt läsa huvudversionenHur gör varumärkena bort med detta? Vissa gömmer märket ‘Made in China’ i botten av en inloppsficka eller stämplat svart på svart på baksidan av en liten logotypflik. Några bypassar de ‘provenance’ lagar som kräver etiketter som berättar varorna produceras genom att ha 90 procent av väskan, tröja, kostym eller skor i Kina och sedan bifoga de sista bitarna handtaget, knapparna, hissarna i Italien och därigenom tjäna en märkt ‘Made in Italy’. Eller någon ersätter helt enkelt den ursprungliga etiketten med en som sägs att den gjordes i Västeuropa. Nyhetsbrev Registrera dig Fortsätt läsa huvudsidanNot alla lyxvarumärken gör betet och byt. Verkställande direktören för det franska lyxmärket Herms berättade lätt för mig att några av sina silkesdukar hämmas för hand i Mauritius, där arbetskraft kostar mindre. Och Louis Vuitton, som stoltserar med att det stryker ut sina lädervaror på 3 miljarder dollar varje år i sina bolagsägda fabriker i Frankrike, Spanien och södra Kalifornien, meddelade i september att det planerar att bygga en fabrik i Indien för att producera skor. Men de flesta varumärken är inte så enkla. För att behaga kunder som letar efter märket Made in Italy, har flera lyxföretag nu gjort sina varor i Italien av illegala kinesiska arbetare. Idag är den toskanska staden Prato, strax utanför Florens och längs center för produktion av lädervaror för varumärken som Gucci och Prada, har den näst största kinesiska befolkningen i Europa efter. Mer än hälften av de 4 200 fabrikerna i Prato ägs av kinesiska företagare, varav några betalar sina kinesiska arbetare så lite som två Euros ($ 3) en timme. Brandmänskampanjledare som förklarar att deras föremål endast kan tillverkas i Västeuropa eftersom västeuropeiska hantverkare är de enda som vet vad sann lyx är, är inte bara hypotek okritisk men också främlingsfientlig. De säljer inte ‘drömmar’, som de tycker om att föreslå; de hawking låg kostnad, hög vinst poster inslagna i logotyper. Konsumenterna bör komma ihåg att lyxvarumärken kan producera riktig kvalitet till ett rimligt pris. De vet bättre, Gå Ner I Vikt Snabbt Piller och det borde vi också.

About the author

Moncler Jackor administrator