Aston Martin DB11 Review

ByMoncler Jackor

Aston Martin DB11 Review

Aston Martin DB11 Review

DB11 är inte bara ett vackert ansikte, eftersom de strömmande linjerna döljer snygga aerodynamiska tillägg som bådedelaren sänker ner och minskar dragningen.

Ändå är det sättet som bilen rider och hanterar som verkligen imponerar. Det hävdas att det är den mjuka Aston än, vilket betyder att det strömmar över stötar med en smidig poise som dess föregångare inte kan matcha. Men denna komfort gör inte ‘ påverkar inte hanteringen, eftersom DB11 visar anmärkningsvärd smidighet och kontroll för en bil som tipsar skalorna vid över 1.800kg.

Kabinen blandar nytta och elektronik som levereras avMercedees, även om vissa av material och ytbehandlingar är något mindre än Bentley Continental eller till och med Audi R8. Trånga baksätplatser och höga löpande kostnader räknas också mot DB11, men för många köpare blir bilens rasande törst för bränsle inte ett problem.

Dessutom dämpar det inte att DB11 är en av de snabbaste och mest önskvärda långväga kryssare som pengar kan köpa.

Vårt val

Aston Martin DB11 V8

TheAston Martin DB11 är ersättare för DB9: s långa körning, och det ger en up-to-date teknik till Astons utbud av stora kapacitetsturnörer. Överst i sortimentet kommer kraften fortfarande från en V12-motor men den 5,2-litersenhet är en helt ny design som har dubbla turbos för att ge bilen 600bhp och 700Nm vridmoment. Den är anpassad till en 8-växlad automatisk växellåda monterad på växeln, vilket innebär att prestandan är elektrisk, med 0 62mph sprint som tar bara 3,9 sekunder.

Det är också en V8, som är väsentligt billigare att köpa. Även om det förlorar sig på V12 på många sätt, utvecklas det bara ett ‘503bhp’ och 685Nm vridmoment, till exempel tycker vi att det är en bättre modell övergripande.

Förutom nya motorer använder DB11 en helt ny plattform som kommer att användas på ett antal Astons nästa modeller, inklusive 2018 Vantage och DBX-crossover. Den nya strukturen är mycket styvare än tidigare, men samtidigt som den har gott om av aluminium i sin konstruktion väger DB11 fortfarande över 1.800 kg.

Bild 7 av 19

Aston Martins twin turbo 5,2 liter V12 är mindre än 6,0 liter enheten i DB9, men den är mer kraftfull. Peak power är 600bhp, medan det finns 700Nm vridmoment från så lågt som 1500 rpm. Det är så mycket kraft att lägga till asfalten, men DB11s nya chassi har en sofistikerad multi-länk bakaxel uppställd, dubbel Aston hävdar att DB11 är den mjuka Aston någonsin, men samtidigt som det är väldigt bekvämt kan dämparna styra hjulets rörelse, så DB11 levererar fortfarande skarp och smidig hantering.

På utsidan tar DB11 inspirationen från James Bonds exklusiva DB10, och den är lätt igenkännbar som Aston, med låg slungform, lång motor och kort bakre ände. Men linjerna är grundligt moderna, med skarpa linjer och massor av designfunktioner för att vända huvuden, samtidigt som de ger aerodynamisk effektivitet för att hålla bilen limmad på vägen utan att behöva lägga unga vingar i det eleganta karosseriet. Aston erbjuder även en rad anpassningsalternativ för kunder, så köpare kan skräddarsy sin bil till sina önskemål.

Den personifieringen överförs till stugan, som är handgjord och har gott om trä och läder, som du förväntar dig. Det som du inte kan förvänta dig är det Mercedes-skaffarstället som används i stugan. Aston har anmält sig till Mercedes för att tillhandahålla de elektroniska systemen, så att du får Merc’s Comand-kontrollhjul på mittkonsolen och dess bekanta singel stavtorkare / ljusstyrning bakom ratten. Dessa delar är dock väl integrerade och avviker inte från Astons högklassiga yta.

Med priser som börjar inte långt borta från 150 000 finns det inte många rivaler för Aston Martin DB11, men de existerar. Chefen bland dessa är Bentley Continental GT, som levererar samma typ av lyx och prestanda som en hand byggde brittiska grand Tourer kan hantera. Annan bil är Mercedes S Class Coupe ett exklusivt alternativ som även har V12-kraft i AMG 65-fördjupning, medan Ferrari GTC4 Lusso är en annan GT-motor, även om den kostar nästan dubbelt så mycket. Ett annat dyrt alternativ är Rolls Royce Wraith.

Motorer, prestanda och körning4.8

DB11 är den första Aston som använder sig av märkets sänkta V12-motor. Men ingen rädsla för att en kapacitetsminskning ner från 6,0 till 5,2 liter skulle leda till en nedgång i prestanda är ogrundad. Tack vare tillägget av ett par turboladdare , den nya enheten pumpar ut en heady 600bhp och en dunklande 700Nm vridmoment.

DB11 har, liksom DB9-föregångaren, en traditionell bakhjulsdrift och en växellåda för växellåda. Det betyder att bilens åtta hastighet är monterad mellan bakhjulen, vilket hjälper Astons ingenjörer att uppnå en nästan perfekt 50/50 viktfördelning.

Bild 4 av 19

Ändå är det förändringarna i bilens struktur och upphängning som är riktigt imponerande. Aston har pocherat ett antal chassiingenjörer från det brittiska företaget Lotus, och det är klart att deras ansträngningar har blivit betalda, eftersom DB11 lyckas hantera med anmärkningsvärd smidighet, men det drar också upp stötar lika enkelt som en verkställande salong.

Denna nyfunna komposition kan delvis spåras till varumärkets nya skalbara extruderade och bondade aluminiumarkitektur, vilket är långt styvare än den gamla VH-plattformen som används av DB9, Vantage, Vanquish och Rapide. Det gör att suspensionen kan arbeta mer konsekvent.

På framsidan finns en traditionell dubbelhängare, medan på baksidan finns en helt ny multilänkaxel. Adaptiva dämpare är standard, liksom en elspänningsinställning.

Förare kan välja mellan tre separata körlägen GT, Sport och Sport +. Även i GT känns Aston anmärkningsvärt jämn och smidig. Styrningen är snabbare än i DB9, men den känns aldrig nervös eller kantig, som i en Ferrari F12. Den elektriskt stödda uppställningen är också naturligt vägt och ger precis rätt mängd feedback för en snabb GT-bil.

Som ett resultat svarar Aston snabbt på ingångar och kan placeras med noggrannhet. Det finns gott om bett från de främre däcken och Aston klämmer fast till din valda linje, trots att vridmomentvektorn inte börjar fungera tills ganska höga svängningskrafter detekteras.

Det är också anmärkningsvärt litet att rulla genom hörnen, medan kroppsrörelserna är väl kontrollerade även när spjällen är i sin mjuka inställning. Om du väljer Sport eller Sport + -läget kopplar bilen lite mer, det lägger också tyngd på styrningen, skärper gasen responterar och ändrar växlingsstrategierna men för de flesta människor för det mesta, kommer GT att känna sig som den bästa dömda inställningen.

Som du förväntar dig från en bil med så mycket kraft och bakhjulsdrift, kan DB11: s linje genom ett hörn påverkas lika mycket av gasen som styrningen.

Även med stabilitetskontrollen påslagen kan du känna att bilens balans förändras med en plötslig kraftpåverkan. Sport + -läget slappnar av det elektroniska säkerhetsnätet för att tillåta en liten glida på utkanten av hörnen, vilket innebär att du kan njuta av bilen ‘ s naturliga balans utan rädsla för att situationen kommer ur hand.

Vad som kan överraska dig är att mindre är mer i DB11. V8-motorns modell är inte lika tung som V12-bilen, så det känns lättare på tårna, mer skonsam och varsam för ingångar från styrningen. Och när du kommer till ett hörn, tänds den främre änden snabbare och med mer precision.

About the author

Moncler Jackor administrator