att se framtiden utan personligt bilägande

ByMoncler Jackor

att se framtiden utan personligt bilägande

att se framtiden utan personligt bilägande

Att köpa en bil kan vara ett sådant drag nu när många unga indikerar apati mot personligt bilägande. Vem kan skylla på dem?

Köpprocessen, ägandekostnaderna och spridningen av körspår tyder på att personbilens ägande skulle kunna leda sig till att bli en relik av det förflutna.

Nyligen sorterade jag genom saker från mina föräldrars hus när jag hittade en tydlig plastpåse med en bit skrotpapper tejpad till den som läste ‘Auto Papers’ i min mammas handstil.

Jag var redo att skanna och kasta ut dem. I stället blev jag fascinerad.

Där, begravd i mitten av pappren, var en låneansökan med min farfar s namn på den för en 1975-dörr Ford LTD. Lånet var daterat 19 augusti 1975. Hela saken passar på en liten sida. betalat $ 4,042,44 för bilen, finansiering $ 3.500 i ett 36-månaders lån med en skarp 9,6 procent ränta, vilket gör hans månatliga betalningar $ 112,29.

Ah, jag minns den bilen bra. Det var mörkt rött. När farfar fick nycklarna, körde han och mormor rakt i vårt hus. Jag var 5 år och hade inte åkt i en bil i mer än ett år efter en dålig olycka som skrämde mig. Lite visste jag vad jag skulle göra för att leva.

Men på den dagen var morfar så stolt över den LTD att min mamma sa att jag skulle skada hans känslor om jag vägrade en åktur i den. Så med vita knogar klättrade jag ombord, och vi åkte till middag på en kinesisk restaurang.

Morfar tyckte bara om sin bil kort han dog senare det året. Så, min pappa köpte den från mormor och spenderade år immaculately tenderar till det. Den stannade mest i tiden i vårt garage, endast drivs på soliga dagar och helgdagar.

Vilket leder till den andra intressanta artefakt jag hittade: En handskriven, undertecknad anteckning av den begagnade bilschefen på en Metro Detroit Ford återförsäljare.

‘Till vem det kan handla om: Jag uppskattar detaljhandelsvärdet för 1975 LTD 2-dörren som ägs av Robert LaReau för att vara 3.500 dollar på grund av sitt extremt välskötta skick.’

Brevet är skrivet på återförsäljarens brevhuvud och daterat den 29 juli 1981. En Google-sökning avslöjade att återförsäljaren nu är en övergiven byggnad som har stängt dörrarna i början av 2000-talet. Fortfarande tror jag inte att du hittar en används bilchefen villig att skriva en sådan anteckning idag.

Min pappa har aldrig sålt bilen. Han behöll det fram till hösten 2006, då han 80 år gammal och djupt i Alzheimers, hittade han nycklarna, som min mamma hade gömt. Han snuckte ut för en glädjeresa. Det skulle vara hans och bilens sista rida. När Detroit polis hittade pappa 10 timmar senare skadades ingen, men bilen var totalt.

Min mamma och jag såg som den släpades för skrot. Hon skakade; Jag gjorde inte. Vid den tiden ansåg jag att bilen bara var en vägutrustning avsedd för att få en person från punkt A till punkt B.

Nu inser jag att det var så mycket mer. Det var en historia. Jag var där för början av berättelsen dagen min farfar tog sin nya bil i våra liv. Och jag var där för slutet av den när min pappa tog det ut.

Oavsett vilken form bilindustrin tar i framtiden, är det med lite nostalgi att jag inser att de livsupplevelser som twistar och tvingar mellan människor och deras bilar blir lika föråldrade som de automatiska papper som jag hittade i det gamla huset.

OBS KOMMENTARER: Automotive News har under de senaste månaderna övervakat en betydande ökning av antalet personliga attacker och missbruk av kommentarer på vår webbplats. Vi uppmuntrar våra läsare att uttrycka sina åsikter och argumentera för sina poäng. Vi förväntar oss oenighet. Vi förväntar oss inte att våra läsare slår på varandra. Om vi ​​ser upprepade beteenden kommer vi att förbjuda kommentaren. Hjälp oss att behålla en civil diskursnivå.

About the author

Moncler Jackor administrator